Pismo do dewelopera o usunięcie usterek w mieszkaniu – WZÓR

Jak napisać pismo o usunięcie usterek budowlanych przez dewelopera? Kupując mieszkanie od dewelopera można mieć nadzieję, że będzie to lokal idealny.

Niestety doświadczenie nabywców mieszkań deweloperskich wskazuje, że część nowych budynków posiada większe lub mniejsze wady budowlane.

Wprowadzenie

Jeśli kupiliście mieszkanie, które nie spełnia standardów budowlanych, lub gdy pojawiły się jakieś usterki w trakcie użytkowania mieszkania, macie prawo żądać usunięcia wady zarówno na podstawie rękojmi, jak i na zasadach ogólnych, o których mowa w przepisach kodeksu cywilnego.

Jeśli wykonawca udzielił gwarancji budowlanej jest to kolejne roszczenie z którego możesz skorzystać. Musisz jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniego terminu i formy zgłoszenia wady.

Pomocnym może okazać się przygotowany przez nas wzór pisma o usunięcie usterki – formularz, który pomoże Ci przejść przez formalności związane ze zobowiązaniem dewelopera do właściwego wywiązania się z umowy:

Wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych

wzor-pisma-o-usuniecie-usterek-budowlanych-pdf-doc
Wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych

Co zrobić po wykryciu wady w mieszkaniu?

Zawierając umowę o wybudowanie mieszkania z deweloperem, może dojść do wykrycia wad budowlanych już na etapie odbioru lokalu. Podczas odbioru nieruchomości bowiem dochodzi do jej „oględzin” i sporządzenia tzw. protokołu zdawczo-odbiorczego. Jeśli zostaną ujawnione nieprawidłowości, informacje te należy zawrzeć w treści dokumentu.

Wady wykryte podczas odbioru powinny zostać usunięte przez dewelopera w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu. Termin ten może zostać wydłużony, jeśli wymaganych prac nie da się wykonać w ustawowym 30 -dniowym terminie.

Zgłoszenie usterek budowlanych może nastąpić również w późniejszym czasie, czyli w trakcie korzystania z mieszkania. Wówczas należy pamiętać o obowiązujących terminach, po upływie których deweloper będzie mógł skutecznie uchylić się od obowiązku usunięcia wady, podnosząc zarzut przedawnienia.

W obecnym stanie prawnym odpowiedzialność za wady z tytułu rękojmi wygasa po upływie pięciu lat od dnia zawarcia umowy. Jest to termin przewidziany przez ustawę, może jednak być modyfikowany w drodze umowy. Niemniej jednak, jeśli stroną umowy jest konsument, odpowiedzialność z tytułu rękojmi, nie może być skrócona, ani wyłączona.

Warto dodać, że rękojmia nie obejmuje wad zgłoszonych po terminie oraz tych, o których nabywca wiedział w dacie zawierania transakcji kupna-sprzedaży.

Dla celów dowodowych zgłoszenie powinno przybrać formę pisemną. Adresat/zgłaszający wadę powinien zachować dowód doręczenia. Wezwanie należy więc dostarczyć do rąk własnych dewelopera lub osoby przez niego upoważnionej za potwierdzeniem odbioru pisma, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub pocztą elektroniczną z opcją uzyskania odpowiedzi. Zgłaszając wadę, warto pobrać fachowo przygotowany wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych.

Jak przygotować pismo do dewelopera o usunięcie usterek?

Pismo o usunięcie usterek budowlanych powinno zawierać listę wykrytych nieprawidłowości oraz roszczenie o:

  • usunięcie wady
  • obniżenie ceny.

W przypadku poważnych wad reklamujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Do pisma może zostać załączona dokumentacja fotograficzna.

Deweloper powinien ustosunkować się do złożonej reklamacji w terminie 14 dni. W terminie tym może przyjąć wadę lub odmówić jej usunięcia, jeśli wiązałoby się to dla niego z obowiązkiem poniesienia nadmiernych kosztów. Strony mogą również dojść do porozumienia, zawierając ugodę o obniżenie ceny lub odstępując od umowy. Trzeba jednak zaznaczyć, że nabywcy nie przysługuje roszczenie o odstąpienie od umowy, jeśli wykryta wada jest nieistotna.

Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji – kiedy przysługuje?

W tym miejscu wskazać należy, że nabywcy mieszkania od przedsiębiorcy/dewelopera oprócz roszczenia z tytułu rękojmi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody:

  • na zasadach ogólnych przewidzianych przez przepisy kodeksu cywilnego
  • na zasadzie udzielonej przez wykonawcę gwarancji na roboty budowlane.

Przedmiotowe roszczenia powstają, jeśli wykonawca nie wykonał “zamówionego” budynku zgodnie z projektem i standardami technicznymi. Roszczenie może objąć także wady fizyczne, jeśli budynek/lokal nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia. A dodatkowo, jeśli został wydany w stanie niezupełnym lub nienadającym się do użytkowania.

Po wykryciu wady to nabywca decyduje, z którego roszczenia chce skorzystać i wówczas pomocnym może okazać się wzór pisma do dewelopera o usunięcie usterek – formularz, który będzie odpowiedni bez względu na podstawę roszczenia.

Podobne wzory pism:

Wpis pochodzi z kategorii: