Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela Wzór pisma

15,00 

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela? w piśmie koniecznie muszą znaleźć się wszystkie niezbędne elementy, aby pismo zostało potraktowane przez ubezpieczyciela poważnie i z należytą uwagą.

Wstęp

odwolanie-od-decyzji-ubezpieczyciela-wzor-pdf-doc-wordDla ułatwienia Ci sporządzenia takiego skutecznego pisma przygotowaliśmy gotowy do pobrania wzór odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Odwołanie takie najczęściej składa się w przypadku gdy:

  • firma ubezpieczeniowa odmawia wypłaty odszkodowania,
  • firma ubezpieczeniowa zaniża wysokość przyznanego odszkodowania.

Odwołanie szansą na uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela to szansa na uzyskanie satysfakcjonującej wysokości rekompensaty bez konieczności kierowania roszczenia na drogę sądową, która zawsze pochłania dodatkowe koszty oraz czas.

Postępowanie sądowe w przedmiocie uzyskania odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej wymaga więc nie tylko sporego zaangażowania z Twojej strony, ale i sporych wydatków na prawnika, by ten mógł reprezentować Cię przed sądem.

Dlatego wejście na drogę sądową warto rozważyć dopiero w przypadku odrzucenia odwołania.

Kiedy złożyć odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń?

Ze względu na okres przedawnienia roszczeń, odwołanie można złożyć w ciągu 3 lat od daty wydania decyzji, jest więc na to sporo czasu. Dlaczego akurat 3 lata? ponieważ zgodnie z art. 819 § 1 kodeksu cywilnego, przedawnienie tego konkretnego roszczenia następuje właśnie po trzech latach, podstawa prawna:

§ 1. Roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech.

§ 4. Bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia.

Mimo jednak, że czasu na sporządzenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela jest całkiem sporo, to w Twoim interesie jest jednak jak najszybsza reakcja, gdyż mijający czas sprawia, że pewne istotne szczegóły z punktu widzenia zakładu ubezpieczeń mogą być istotne dla pozytywnego rozpatrzenia sprawy na Twoją korzyść.

Warto dodać, że zakład ubezpieczeń ma aż 30 dni na odpowiedź na Twoje odwołanie od decyzji! a jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana, ubezpieczyciel może wydłużyć ten okres do 60 dni!

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Jeśli odwołanie od decyzji ubezpieczyciela ma przynieść oczekiwany efekt, powinny znaleźć się w nim wszystkie niezbędne dla tego typu pism elementy. Im lepiej przygotujesz pismo, tym lepsze efekty uzyskasz, dlatego radzę tutaj skorzystać z gotowego, przygotowanego przez nas wzoru odwołania.

Niemniej jednak mogę wspomnieć, że prawidłowo przygotowane odwołanie powinno zawierać przede wszystkim:

  • dane poszkodowanego (imię nazwisko, adres, itd.)
  • dane towarzystwa ubezpieczeniowego (ubezpieczyciela),
  • informacje pozwalające pracownikowi towarzystwa ubezpieczeniowego zlokalizować strony biorące udział w zdarzeniu, chodzi tu głównie o:
  • numer szkody,
  • numer polisy ubezpieczeniowej,
  • numer decyzji wydanej przez ubezpieczyciela z którą się nie zgadzasz,
  • uzasadnienie odwołania od decyzji,
  • dane kontaktowe,
  • numer konta bankowego do wypłaty odszkodowania,
  • itd.

Jak napisać uzasadnienie? z pewnością nie musi ono być rozległe i obszerne, mimo wszystko jednak uzasadnienie powinno zawierać wszystkie ważne okoliczności zdarzenia do którego doszło. Należy tutaj zamieścić informacje mogące mieć wpływ na pozytywne rozpatrzenie pisma odwoławczego, może to być więc:

  • Rachunki i faktury które potwierdzą fakt, że z otrzymanego zadośćuczynienia nie jesteś w stanie pokryć kosztów naprawy.
  • Informacja na temat kosztów części zamiennych, które towarzystwo ubezpieczeniowe zaniżyło.
  • Ekspertyzę rzeczoznawcy który ocenił wysokość kosztów naprawy (np. protokół uszkodzenia sprzętu po burzy).

Wysyłka odwołania od decyzji ubezpieczyciela

Jak wysłać pismo odwoławcze? dla celów dowodowych złożenie odwołania w formie pisemnej będzie najlepszym pomysłem, bo dysponować będziesz papierowym potwierdzeniem złożenia pisma.

Będzie to pieczątka na kopii dokumentu w przypadku złożenia go w oddziale ubezpieczyciela, bądź potwierdzenie wysłania listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w przypadku wysyłki pisma listem – Pocztą Polską.

Przy czym nie zalecam wysyłki odwołania drogą elektroniczną ze względu na trudności z udowodnieniem wysyłki pisma.

Przy sprawach nieco bardziej skomplikowanych, warto dołączyć do pisma odwoławczego załączniki w wersji papierowej, które dodatkowo mogą przekonać ubezpieczyciela do wypłaty rekompensaty w żądanej wysokości.

Odpowiedź na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Wraz z wejściem w życie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym pojawiły się przepisy nakazujące firmom ubezpieczeniowym odpowiadać na korespondencję klientów bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Ustawa nie precyzuje jednak jak liczyć owe 30 dni, dlatego należy przyjąć, że jest to 30 dni kalendarzowych.

Co ważne: w wyjątkowo skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji w ciągu 30 dni, towarzystwo ubezpieczeniowe może wydłużyć termin odpowiedzi do maksymalnie 60 dni. W takim scenariuszu ubezpieczyciel musi jednak spełnić 3 wymagania:

  1. musi poinformować konsumenta, dlaczego odpowiedź zostanie udzielona z opóźnieniem,
  2. musi wskazać okoliczności, które chcą ustalić,
  3. a także określić musi przybliżony termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi.

Co jeśli nie otrzymasz odpowiedzi lub otrzymasz ją z opóźnieniem? jeżeli firma ubezpieczeniowa nie odpowie na reklamację w podanym terminie, to taką reklamację uważa się za rozpatrzoną na korzyść klienta i zgodnie z wolą jego.

Jest to więc sytuacja w której poszkodowany otrzymuje to, czego zażądał w ramach realizacji ubezpieczenia.

Podsumowanie

Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym poszkodowany ma prawo domagać się adekwatnej wypłaty odszkodowania, jeśli zakład ubezpieczeń wypłacił zaniżone lub niewystarczające odszkodowanie z OC.

Jeśli odwołanie nieposkutkuje i ubezpieczyciel nadal będzie upierać się przy swoim, a Ty jako poszkodowany nie chcesz oddawać sprawy do sądu, to możesz również zwrócić się do Rzecznika Finansowego z prośbą o rozpatrzenie sprawy i pomoc w rozwiązaniu sporu.

Jakie są najczęściej kwestionowane decyzje ubezpieczycieli?

  • zaniżona kwota odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu,
  • zaniżona wartość samochodu lub innego przedmiotu objętego ubezpieczeniem,
  • zaniżona wycena szkody z OC (zaniżona kwota naprawy pojazdu),
  • w szkody całkowitej zaniżona wartość wraku samochodu,
  • odmowa wypłacenia odszkodowania,
  • zaniżona wycena szkody z AC.

Mamy głęboką nadzieję, że przygotowany przez nas wzór odwołania pozwoli wam skutecznie wyegzekwować od towarzystwa ubezpieczeniowego należne bądź wyższe odszkodowanie.

Czy warto się odwołać? jasne, że tak! bo jako poszkodowany w wypadku nie poniesiesz w związku z tym absolutnie żadnych kosztów! Reklamacja składana przez poszkodowanego w wypadku jest wolna od jakichkolwiek opłat!

*Przed samym odwołaniem warto też poznać Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU)

Podobne wzory pism:

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela Wzór pisma”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *