Jaki cel ma sporządzenie opinii wychowawcy o uczniu?
Treść opinii wychowawcy o uczniu może różnić się w zależności od tego, na jaki cel jest sporządzana.
Zasadniczo, każdy dokument tego typu powinien zawierać jednak podstawowe dane osobowe dziecka, informacje o jego rozwoju fizycznym, emocjonalnym, poznawczym i społecznym, a także opis usposobienia dziecka, jego stosunku do obowiązków szkolnych, opanowanych umiejętności czy osiąganych wyników w nauce.
Jeśli opinia jest przeznaczona do poradni, zawiera:
- opis uzdolnień, zainteresowań, mocnych stron lub
- opis barier, problemów, trudności, ograniczeń,
- opis predyspozycji psychofizycznych dziecka,
- opis szczególnych potrzeb edukacyjnych dziecka,
- informacje o udzielonej dziecku dotychczas pomocy i jej efektach.
Z kolei opinia wychowawcy o dziecku do MOPS czy sądu rodzinnego może nawiązywać do relacji placówki z rodzicem, tego jak rodzice sprawują nad dzieckiem władzę rodzicielską oraz czy pomagają uczniowi w realizacji obowiązku szkolnego.
W jaki sposób napisać opinię o uczniu?
Wychowawca może sporządzić opinię o dziecku samodzielnie lub w konsultacji z innymi nauczycielami, w tym także ze specjalistami. Jego opinia powinna być obiektywna, pozbawiona stwierdzeń oceniających, bazująca na faktach.
Nie należy też pisać jej ogólnikowo, dlatego wskazane jest stosowanie schematu: twierdzenie, wyjaśnienie, przykład. Opinię o uczniu wychowawca może podzielić na poszczególne aspekty nauki, opieki i wychowania, jak: rozwój fizyczny, rozwój społeczny, rozwój emocjonalny, wyniki w nauce, umiejętności, komunikacja i tak dalej.
Opinia będzie wyglądała inaczej w przypadku dziecka w przedszkolu, a dziecka w szkole podstawowej. Różnice w treści opinii mogą wynikać nie tylko z wieku, ale również ze stanu zdrowia dziecka – fizycznego i psychicznego.
Podobne wzory pism:
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.