Jakie informacje zawiera opinia o dziecku z upośledzeniem umysłowym?
Dziecko z upośledzeniem umysłowym ma wiele problemów edukacyjnych i rozwojowych, wynikających między innymi z takich trudności jak obniżona zdolność koncentracji, brak umiejętności skupienia uwagi, czy łatwe uleganie rozkojarzeniu.
Jeśli opinia o takim uczniu kierowana jest do poradni psychologiczno-pedagogicznej celem objęcia dziecka pomocą, np. w postaci zajęć specjalistycznych, powinna zawierać wyszczególnienie ograniczeń, trudności, barier i problemów dziecka, a także opis jego predyspozycji psychofizycznych i szczególnych potrzeb edukacyjnych.
W dokumencie nauczyciel musi napisać o dotychczas udzielanych dziecku formach pomocy oraz o ich skuteczności. Nie może zapomnieć również, że taka opinia nadal jest opinią o uczniu, zatem powinna oceniać go w aspekcie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego, z uwzględnieniem niepełnosprawności.
W przypadku opinii sporządzonej do MOPS czy sądu rodzinnego pismo powinno nawiązywać także do tego, jak rodzice sprawują opiekę nad dzieckiem – czy dbają o jego higienę, pomagają w realizacji obowiązków szkolnych, i tym podobne.
Jak napisać opinię o dziecku z upośledzeniem umysłowym?
Upośledzenie umysłowe rzutuje na wiele aspektów rozwoju i funkcjonowania dziecka, dlatego opinia o uczniu z takimi problemami jest bardzo złożona.
Nauczyciel powinien wykazać w niej, jak upośledzenie umysłowe wpływa na rozwój dziecka, jakie stwarza ograniczenia i trudności, na przykład w porozumiewaniu się z innymi uczniami.
Poza tym, opinia nie może obyć się też bez podstawowych elementów formalnych charakterystycznych dla każdej opinii o uczniu, czyli przede wszystkim bez przedstawienia sylwetki dziecka. Pismo musi być rzetelne, szczegółowe, obiektywne, wolne od ogólników. Warto więc pisać je zgodnie ze schematem stwierdzenie-wyjaśnienie-przykład.
Podobne wzory pism:
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.