Opinia o uczniu – autyzm, niepełnosprawność

15,00 

Autyzm może objawiać się na wiele sposobów, a dziecko dotknięte tym schorzeniem powinno zostać objęte opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomocna w postawieniu diagnozy i ustaleniu odpowiednich form pomocy jest natomiast opinia o uczniu z autyzmem, którą sporządza wychowawca grupy. 

Jakie informacje powinna zawierać opinia o uczniu z autyzmem?

Opinia o uczniu z autyzmem do pewnego stopnia niewiele różni się od opinii o dziecku zdrowym. Zawiera opis sylwetki dziecka, czyli jego dane osobowe, informacje o klasie i szkole, do której uczęszcza, a także opis poziomu rozwoju fizycznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka.

Na tym etapie pojawiają się już różnice między poziomem rozwoju dziecka zdrowego i autystycznego. Malec dotknięty tym schorzeniem może mieć problem między innymi w zakresie rozwoju mowy, nawiązywania kontaktów czy przestrzegania norm społecznych.

Jeśli opinia jest sporządzana do poradni, powinna wyszczególniać mocne strony i uzdolnienia dziecka, a także jego problemy, ograniczenia i trudności rozwojowe, informacje o dotychczas wdrożonych formach pomocy i ich efektach, a także wnioski na przyszły okres pracy z dzieckiem. 

Jak objawia się autyzm u dzieci?

Opinia o uczniu z autyzmem może wyglądać zupełnie inaczej w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym a w wieku szkolnym. Autyzm u dziecka objawia się bowiem na różne sposoby, a symptomy tego schorzenia zmieniają się wraz z wiekiem.

Problem można rozpoznać między innymi po takich zachowaniach jak:

  • nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego,
  • niechęć do kontaktów fizycznych,
  • brak pozytywnej reakcji na widok rodzica,
  • niechęć do zmian otoczenia,
  • stałe porządkowanie, ustawianie przedmiotów,
  • izolacja społeczna,
  • powtarzalność zabaw,
  • brak umiejętności naśladowania,
  • obojętność na bodźce zewnętrzne,
  • lęk w reakcjach na hałasy, i tym podobne.

Jeśli opinia jest sporządzana po raz pierwszy, wychowawca powinien wyszczególnić w niej jak najwięcej dostrzeżonych objawów autyzmu. Z kolei w kolejnej opinii powinien już odnieść się do ewentualnych postępów rozwojowych dziecka lub wręcz przeciwnie – do pogłębiających się objawów schorzenia. 

Podobne wzory pism:

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Opinia o uczniu – autyzm, niepełnosprawność”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *