Jak sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania? jest to niezmiernie ważny dokument, który świetnie zabezpiecza interesy obu stron. Protokół zdawczo odbiorczy stosuje się przy kupnie-sprzedaży nieruchomości, jak i w przypadku wynajmu.
Czy będzie to wynajem mieszkania, czy jego sprzedaż, oba rodzaje transakcji przekazania mieszkania powinny zostać “przypieczętowane” stosownym dokumentem, w którym znajdować się będą wszystkie istotne szczegóły przekazywanej nieruchomości.
Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania można sporządzić na dowolnym etapie sprzedaży nieruchomości lub przypadku najmu, protokół sporządzić należy w dniu podpisania umowy najmu, aby protokół jak najdokładniej odzwierciedlał faktyczny stan wynajmowanego lokalu. Często bowiem bywa w przypadku najmu, że zanim my sami wprowadzimy się do mieszkania, mieszka w nim już ktoś inny i nigdy do końca nie wiadomo, w jakim stanie poprzedni najemca pozostawi mieszkanie.
Posiadając protokół zdawczo-odbiorczy zabezpieczamy się, zachowując prawo do ewentualnych roszczeń w kierunku właściciela nieruchomości. Niemniej jednak obu stronom powinno zależeć na spisaniu zawartości i stanu nieruchomości, zanim ta zostanie przekazana drugiej stronie.
Jednak spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego lokalu mieszkalnego nie jest obowiązkowe, ale tak jak wspomniałem na wstępie, jego przygotowanie oraz podpisanie przez obie strony umowy kupna-sprzedaży bądź umowy najmu pomoże uniknąć w przyszłości ewentualnych sporoów.
Obietnice dotyczące stanu mieszkania nigdy nie powinny być podstawą do wynajmu bądź zakupu mieszkania, żadne obietnice właściciela lokalu np. te dotyczące pozostawienia mebli, które obecnie znajdują się w mieszkaniu bądź te dotyczące stanu liczników – nie powinny traktowane być poważnie, gdyż nie znamy właściciela i wartości jego słowa.
Protokół zdawczo-odbiorczy całkowicie wyłącza takie ryzyko, a sporządzony czarno na białym protokół gwarantuje zawartość mieszkania, jego stan, a także stan liczników, który pozwoli Ci na rozliczenie się z dostawcami mediów i podpisanie z nimi nowych umów! To tak naprawdę jedyny dokument, który potwierdza wydanie mieszkania oraz kluczy do niego.
Jakie przykładowe informacje powinny znaleźć się w protokole? powinny się w nim znaleźć m.in.:
- protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania należy sporządzić w dwóch egzemplarzach (po jednym dla każdej ze stron),
- informacja kto sporządza protokół i w jakim celu (protokół zdawczo odbiorczy do umowy kupna-sprzedaży mieszkania bądź do umowy najmu mieszkania),
- miejsce oraz datę sporządzenia protokołu,
- stan podłóg, ścian, instalacji, okien, drzwi,
- zawartość lokalu (sprzęty AGD RTV, meble),
- ilość kluczy do mieszkania,
- potwierdzenie wpłaty za ostatni czynsz do administracji + media,
- stan liczników, woda, prąd, gaz,
- itd.
Podobne wzory pism:
Ludwik P. –
Wszystko w klasie – szybki kontakt.