Umowa o opiekę nad osobą starszą wzór

15,00 

Kategoria:

Jak napisać umowę opieki nad osobą starszą? praca w roli opiekuna dla osoby starszej często traktowana jest jako dodatkowe, a nie główne źródło dochodu. Mimo to warto zadbać, aby zatrudnienie było legalne. Umowa opieki nad osobą starszą może bazować na umowie o pracę lub umowie zlecenia. Która forma będzie korzystniejsza dla opiekuna?

Umowa opieki nad osobą starszą w formie umowy o pracę

Umowa opieki nosząca znamiona umowy o pracę jest najkorzystniejsza dla pracownika z punktu widzenia stabilności zatrudnienia i ochrony praw pracowniczych. W tym przypadku strony obowiązują bowiem przepisy Kodeksu pracy.

Umowa o pracę wiąże się jednak z nieco niższymi zarobkami z uwagi na fakt, że należy odprowadzić od wynagrodzenia nie tylko zaliczkę na podatek dochodowy, ale również składki na ubezpieczenie społeczne.

Umowa opieki jako umowa o pracę musi wskazywać:

  • miejsce wykonywania pracy,
  • wysokość wynagrodzenia,
  • termin wypłacania wynagrodzenia,
  • czas pracy,
  • warunki pracy,
  • obowiązki opiekuna osoby starszej.

Z reguły taka umowa odnosi się zarówno do obowiązków pracownika, jak i do obowiązków pracodawcy. Ten musi nie tylko wypłacać wynagrodzenie w określonym terminie, ale również informować opiekuna o wszelkich zmianach dotyczących stanu zdrowia seniora czy sposobu leczenia, na przykład o zmianie leków.

Umowa o opiekę nad osobą starszą w formie zlecenia

Kiedy zawarta zostaje umowa o pracę, opiekunka osób starszych objęta jest ochroną przez przepisy Kodeksu pracy. Te nie obowiązują w przypadku umowy zlecenia, ale również taka forma zatrudnienia pozwala ustalić z pracodawcą zasady sprawowania opieki nad seniorem, wysokość wynagrodzenia i termin jego wypłaty.

Zawarta na piśmie umowa zlecenia umożliwia dochodzenie swoich praw przed sądem w przypadku, kiedy pracodawca nie wywiązuje się z postanowień kontraktu.

Atutem umowy zlecenia jest też fakt, że takie zatrudnienie nie zawsze wymaga odprowadzania składek na ubezpieczenie, a to przekłada się na wyższe zarobki netto.

Kiedy w grę wchodzi umowa zlecenie, opiekunka osób starszych powinna dopilnować, by dokument określał przede wszystkim jej obowiązki wobec seniora/pracodawcy.

Dużym problemem w tym zawodzie często jest bowiem wyzyskiwanie pracownika, zmuszanie go do wykonywania prac, które nie mają związku z opieką nad osobą starszą oraz brak unormowanych godzin czasu pracy.

Umowa o opiekę nad osobą starszą musi więc jak najdokładniej wyliczać wszystkie obowiązki pracownika, takie jak:

  • dbanie o higienę podopiecznego,
  • pomoc we wstawaniu, wykonywaniu codziennych czynności,
  • dotrzymywanie towarzystwa,
  • podawanie leków,
  • robienie zakupów,
  • wykonywanie podstawowych prac związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, i tak dalej.

Wyliczenie tych obowiązków w umowie nie tylko chroni pracownika przed wyzyskiem, ale również pomaga mu lepiej przygotować się do świadczenia pracy.

Jeśli opiekun nie dopilnuje takiego ograniczenia swoich godzin pracy i obowiązków, może dojść do sytuacji, w której jego czas pracy będzie całkowicie nieunormowany.

Tymczasem opiekun osoby starszej musi mieć zapewniony odpowiedni wypoczynek, gdyż wbrew pozorom jego praca wiąże się z dużą odpowiedzialnością, zwłaszcza jeśli podaje seniorowi leki lub gdy zajmuje się osobą starszą z niepełnosprawnością.

Jak napisać umowę opieki nad osobą starszą?

Umowa opieki nad osobą starszą nie jest skomplikowanym dokumentem. Strony mogą przygotować taki kontrakt samodzielnie, dzięki czemu obie strony zagwarantują sobie prawidłowe wykonywanie niniejszej umowy.

Wystarczy, że ujmą w nim takie elementy jak:

  • data i miejsce zawarcia umowy,
  • dane stron,
  • oznaczenie czasu trwania umowy,
  • oznaczenie podstawy umowy: np. opieka nad osobą starszą,
  • określenie wynagrodzenia wraz z terminem płatności,
  • zobowiązanie do terminowego dokonywania płatności określonych w umowie,
  • wyliczenie praw i obowiązków stron kwitujące wcześniejsze ustalenia,
  • określenie warunków wypowiedzenia umowy.

W celu sporządzenia kontraktu, który dobrze chroni prawa pracownika, warto wykorzystać gotowy do wypełnienia wzór umowy opieki nad osobą starszą.

Druk uwzględnia już wszystkie istotne elementy dla tego typu dokumentów – wystarczy jedynie uzupełnić go odpowiednimi danymi.

Dlaczego warto spisać umowę o opiekę nad osobą starszą?

Wypełniony wzór umowy dla opiekunki osób starszych jest dokumentem, który nie tylko chroni prawa pracownika – opiekuna – ale również stanowi podstawę naliczania składek na ubezpieczenie i nabywania praw do emerytury.

Zawarcie umowy w formie pisemnej pozwala zalegalizować zatrudnienie, co daje pracownikowi poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

Sprawowanie opieki nad osobą starszą bez żadnej umowy może prowadzić natomiast do wyzyskiwania pracownika (dokładanie obowiązków, przetrzymywanie poza godzinami pracy, brak dni wolnych), a nawet do zalegania z wypłatą należnego wynagrodzenia.

W takiej sytuacji opiekun jest bezbronny – nie ma dowodów na to, że świadczył pracę, więc nie ma też możliwości dochodzić swoich praw przed sądem.

Praca „na czarno” może wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem ze względu na wyższe zarobki – brak składek czy zaliczki na podatek dochodowy pozwala otrzymywać wyższą kwotę wynagrodzenia na rękę. Jeśli jednak opiekun trafi na nieuczciwego pracodawcę, będzie to tylko pozorna korzyść.

Umowa dożywocia

Warto nadmienić, że umowa z opiekunem osoby starszej może przyjąć, postać tak zwanej umowy dożywocia. Jest to rozwiązanie, w ramach którego senior w formie zapłaty za opiekę przenosi na opiekuna własność swojej nieruchomości – gruntu, mieszkania, domu.

Umowa dożywocia polega na dożywotnim sprawowaniu opieki nad seniorem w zamian za nieruchomość. Co ważne, w celu sprawowania opieki pracownik nie musi przyjmować seniora pod swój dach. Może zajmować się nim w jego miejscu zamieszkania.

Tego typu umowa musi zostać zawarta w formie aktu notarialnego, pod rygorem nieważności. Dotyczy bowiem nieruchomości, a w takim przypadku konieczne jest podpisanie kontraktu w obecności notariusza.

Takie rozwiązanie stosuje się zwykle w przypadku, kiedy senior nie ma żadnej rodziny, która mogłaby wypłacać wynagrodzenie opiekunowi. Jeśli osoba starsza posiada rodzinę, lecz tej nie stać na wynajęcie opiekunki, to warto pamiętać, że osoby w takiej sytuacji mogą ubiegać się o pomoc od państwa w formie:

  • wsparcia finansowego,
  • pomocy fizycznej (opieki pielęgniarki).

Osoby starsze i ich rodziny mają prawo do otrzymywania:

  • dodatku pielęgnacyjnego,
  • zasiłku opiekuńczego,
  • zasiłku pielęgnacyjnego.

Podobne wzory pism:

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Umowa o opiekę nad osobą starszą wzór”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *