Wniosek o wykreślenie zmarłego z księgi wieczystej – wzór + omówienie

Księga wieczysta to dokument prowadzony dla nieruchomości (dom, mieszkanie, działka, gospodarstwo rolne) przez Sąd Rejonowy, w obrębie którego przedmiotowa nieruchomość się znajduje.

W księdze wieczystej powinny znaleźć się bieżące/aktualne informacje na temat właścicieli nieruchomości, obciążeniach, służebnościach i hipotekach. Powyższe narzuca tzw. rękojmia ksiąg wieczystych, która stanowi swoistą gwarancję mocy prawnej księgi wieczystej.

Jeśli więc w prawie własności nieruchomości zachodzą zmiany, dane te powinny zostać ujawnione w księdze wieczystej. Zatem wniosek o wykreślenie zmarłego z księgi wieczystej lub inny wpis należy złożyć bez zbędnej zwłoki.

wazneAby ułatwić Ci sporządzenie takiego pisma, przygotowaliśmy gotowy do pobrania i wypełnieni wzór wniosku o wykreślenie zmarłego z księgi wieczystej.

Jak wykreślić osobę zmarłą z księgi wieczystej – krok po kroku?

Postępowanie wieczystoksięgowe zostało uregulowane w przepisach kodeksu postępowania cywilnego od art. 626 (1) wzwyż. Wpis dokonywany jest jedynie na wniosek i w jego granicach, chyba że przepis szczególny przewiduje dokonanie wpisu z urzędu.

Zgodnie z regulacjami kodeksowymi, wniosek o wykreślenie z księgi wieczystej osoby zmarłej złożyć może:

  • właściciel nieruchomości
  • użytkownik wieczysty
  • osoba na rzecz której wpis ma nastąpić
  • wierzyciel, jeżeli przysługuje mu prawo, które może być wpisane w księdze wieczystej.

Dodatkowo w sprawach dotyczących obciążeń powstałych z mocy ustawy, wniosek może złożyć uprawniony organ, np. komornik, jako sądowy organ egzekucyjny.

Wniosek o wykreślenie zmarłego z księgi wieczystej należy złożyć na pisemnym formularzu. Jest to dość skomplikowany w wypełnieniu wniosek, dlatego poniżej zamieszczamy gotowy i wypełniony przykład:

Wniosek o wykreślenie zmarłego właściciela z księgi wieczystej – wzór

wniosek-o-wykreslenie-zmarlego-z-ksiegi-wieczystej-wzor-pdf-doc
Wniosek o wykreślenie zmarłego z księgi wieczystej – wzór

Jak wykreślić zmarłego z księgi wieczystej?

Do wniosku dołączyć należy dokumenty stanowiące podstawę wpisu. W przypadku śmierci osoby wpisanej do księgi wieczystej będzie to m.in.

  • akt zgonu
  • orzeczenie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku
  • postanowienie sądu o dziale spadku
  • akt notarialny.

Należy jednak pamiętać, że każda sprawa jest inna i sąd wieczystoksięgowy zażądać może przedłożenia dodatkowych dokumentów np. zaświadczeń lub decyzji administracyjnych. Jeśli sprawa dotyczy nieuregulowanych należności, sąd może zażądać również dokumentów uzyskanych z systemu teleinformatycznego, które umożliwiają mu weryfikację istnienia i treści tytułu wykonawczego.

 Gdzie złożyć wniosek o wykreślenie osoby zmarłej z księgi wieczystej?

Wniosek o wykreślenie z księgi wieczystej wraz z załącznikami i dowodem uiszczenia stosownej opłaty można złożyć w biurze podawczym właściwego sądu lub przesłać do sądu listem poleconym. Należy pamiętać, aby przedmiotowy wniosek tak jak inne pisma urzędowe i sądowe przygotować w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden dla sądu, drugi jako potwierdzenie złożenia.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że odpisów wniosku o wykreślenie zmarłego właściciela z księgi wieczystej nie składamy dla uczestników postępowania, jak to ma miejsce w innych postępowaniach sądowych.

Dodać należy, że uczestnikami postępowania oprócz wnioskodawcy są tylko te osoby, których prawa zostały wykreślone lub obciążone, bądź na rzecz których wpis ma nastąpić.

Ile wynosi opłata od wniosku o wykreślenie zmarłego z KW?

Postępowanie wieczystoksięgowe jest odpłatne, dlatego wraz z wnioskiem należy wnieść stosowną opłatę. Opłaty stałe od wniosków o wpis w księdze wieczystej reguluje art. 42 ustawy koszty sądowe w sprawach cywilnych, zgodnie z którym opłatę stałą w kwocie 200 zł pobiera się od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Jeśli wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część opłaty stałej proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 zł.

Natomiast od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku albo zniesienia współwłasności pobiera się jedną opłatę stałą w wysokości 150 zł.

Ile trwa rozpoznanie wniosku o wykreślenie zmarłego właściciela z księgi wieczystej?

Każdy wniosek, który wpływa do sądu wieczystoksięgowego, podlega niezwłocznemu zarejestrowaniu w dzienniku ksiąg wieczystych, a następnie w odpowiednim dziale danej księgi wieczystej umieszczana jest informacja o wniosku.

Wzmianka ta widnieje do czasu dokonania wpisu lub do momentu podjęcia przez sąd innej decyzji – umorzenie postępowania, odrzucenie lub odmowa rozpoznania wniosku.

Niemniej jednak na sam wpis można czekać długie miesiące, bowiem duże sądy działają dość opieszale. Z uwagi na powyższe osoba, której zależy, by wykreślenie zmarłego właściciela z księgi wieczystej nastąpiło jak najszybciej, może złożyć wniosek o przyspieszenie wpisu.

Argumentem, który może wpłynąć na decyzję sądu o przyspieszeniu postępowania, może być zaplanowany wyjazd za granicę lub umówiona transakcja kupna-sprzedaży nieruchomości, dla której prowadzona jest dana księga wieczysta.

Podobne wzory pism:

Wpis pochodzi z kategorii: