Jak napisać pismo do spółdzielni mieszkaniowej o usunięcie usterki? Kupując bądź wynajmując mieszkanie w bloku lub wieżowcu można mieć nadzieję, że trafimy na przyjaznych, miłych sąsiadów.
Pomijamy jednak kwestie związane z utrzymaniem w należytym stanie części wspólnego użytku. A przecież do awarii i innych uszkodzeń na klatce schodowej, windzie, czy piwnicy też dochodzi dość często, a nawet częściej niż w samym mieszkaniu…
Sprawdź, w jaki sposób zgłosić awarię oraz dowiedz się, jak skutecznie złożyć pismo do spółdzielni mieszkaniowej o usunięcie usterki. Możesz też pobrać przygotowany przez nas wzór pisma do administracji budynku o usunięcie usterek, który pozwoli Ci szybko i bez zbędnych nerwów rozwiązać sprawę awarii.
Spis treści:
Czy spółdzielnia ma obowiązek przeprowadzić remont?
Zasady tworzenia spółdzielni mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku. Przepisy niniejszej ustawy nakładają na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek napraw części wspólnych oraz w niektórych przypadkach nawet awarii powstałych w samym mieszkaniu.
Dokładna specyfikacja prac powinna być jednak zawarta w regulaminach lub uchwałach podejmowanych przez samych członków spółdzielni.
Dlatego nie ma jednego, ścisłego i powszechnie obowiązującego zakresu robót, którym można się posłużyć. Niemniej jednak w praktyce spółdzielnia mieszkaniowa odpowiada zazwyczaj za utrzymanie w należytym stanie części wspólnych, do których należą m.in.:
- klatki schodowe
- ściany nośne budynku
- piony kanalizacyjne
- piony ciepłownicze
- przyłącza elektryczne
- windy
- elewacja
- dach
- itd
… i tak jak pisałam na wstępie, w niektórych przypadkach zgłaszać także można usterki w mieszkaniu.
Po wykryciu usterek w częściach wspólnych spółdzielnia zobowiązana jest dokonać niezbędnych napraw. Jeśli prace nie są przeprowadzane lokator/członek spółdzielni ma prawa złożyć pisemne zawiadomienie, wykorzystując poniższy wzór pisma o usunięcie usterki.
Wzór pisma do administracji budynku o usunięcie usterek
Po zgłoszeniu usterki każdy członek spółdzielni zobowiązany jest udostępnić zajmowany lokal w terminie ustalonym ze spółdzielnią celem przeprowadzenia remontu, przeglądu technicznego albo usunięcia awarii.
Należy jednak pamiętać, że administracja budynku nie odpowiada za usterki, które dotyczą wyłącznie danego lokalu mieszkalnego. W gestii właściciela/najemcy leżą prace związane z:
- odnowieniem lokalu – naprawa i malowanie ścian, sufitów, podłóg
- uzupełnienie oszklenia drzwi i okien
- częściowa naprawa instalacji grzewczych, elektrycznej, balkonów i loggi – w ustalonym zakresie.
Kiedy złożyć pismo do wspólnoty mieszkaniowej o usunięcie usterki?
W przypadku awarii, które mogą utrudniać normalne użytkowanie, a także tych, które zagrażają zdrowiu lub życiu lokatorów, naprawa usterki powinna nastąpić bez zbędnej zwłoki. Zgłaszający może wykonać telefon do administracji budynku lub złożyć stosowne pismo.
W razie „trudnych” do usunięcia uszkodzeń (zazwyczaj tych, które wiążą się z przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji technicznej lub projektowej, a także tych związanych z potrzebną poniesienia znacznych kosztów) spółdzielnia może wzbraniać się z podjęciem odpowiednich kroków.
Wówczas należy dokonać zgłoszenia usterki na piśmie, wykorzystując fachowo przygotowany wzór pismo do wspólnoty mieszkaniowej o usunięcie usterki.
Warto dodać, że w większości wspólnot mieszkaniowych większe remonty, wymagające znacznego wkładu finansowego wykonywane są na podstawie rocznych planów rzeczowo – finansowych remontów.
Natomiast kiedy dochodzi do niespodziewanych awarii, do których usunięcia należy przeznaczyć znaczną kwotę, inicjatywę często muszą podejmować sami lokatorzy, składając odpowiednie wnioski i zbierając podpisy innych członków spółdzielni.
Ile czasu ma spółdzielnia na usunięcie usterki?
Zgłoszone usterki powinny być usuwane niezwłocznie, jeśli dotyczą spraw pilnych np. uszkodzenie instalacji grzewczej w sezonie grzewczym, czy ograniczenie dostępu do wody. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że ze względów logistycznych spółdzielnia opóźni naprawę.
Jeśli jednak po upływie kilku kolejnych dni usterka uniemożliwiająca normalne korzystanie z mieszkania nie została usunięta, lokator powinien ponowić zgłoszenie, składając pisemne zawiadomienie.
Dla celów dowodowych w przypadku ewentualnych, przyszłych sporów, warto posłużyć się profesjonalnie przygotowanym formularzem i pobrać wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych zachowując duplikat pisma z potwierdzeniem odbioru lub nadania.
Podobne wzory pism: