Jaki jest cel przygotowania opinii o dziecku z autyzmem w przedszkolu?
Najczęściej opinia o dziecku z autyzmem w przedszkolu pełni rolę informacyjną. Może przekazywać wiedzę rodzicom dziecka, ale częściej potrzebna jest do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Pierwsza opinia służy postawieniu diagnozy i zaplanowaniu odpowiedniej formy pomocy dla dziecka. Kolejne mają zaś na celu sprawdzenie, czy wdrożone formy pomocy są skuteczne, czyli przynoszą pożądane rezultaty – pomagają dziecku lepiej funkcjonować w przedszkolu.
Opinię sporządza wychowawca grupy w porozumieniu z innymi nauczycielami lub specjalista, na przykład logopeda prowadzący zajęcia z dzieckiem.
Jakie informacje powinna zawierać opinia o dziecku z autyzmem w przedszkolu?
Opinia o dziecku z autyzmem w przedszkolu przygotowywana na potrzeby poradni psychologiczno pedagogicznej musi zawierać między innymi:
- opis barier, trudności rozwojowych, problemów edukacyjnych dziecka,
- opis predyspozycji psychofizycznych dziecka,
- opis szczególnych potrzeb edukacyjnych dziecka,
- opis form pomocy udzielanej dziecku i jej efektów.
Poza tymi elementami, w opinii o dziecku z autyzmem muszą pojawić się także dane osobowe małego ucznia, informacje o jego rozwoju społecznym, emocjonalnym, poznawczym i fizycznym oraz opis umiejętności opanowanych przez dziecko, jego codziennego usposobienia i współpracy z rodzicami.
W przypadku dzieci z autyzmem w opinii mogą pojawić się informacje o problemach z mową, o izolacji społecznej, niechęci do zmian otoczenia, niechęci do kontaktów i udziału w zabawach, fiksacji na określony temat, czy też negatywnego reagowania na intensywne bodźce, zwłaszcza dźwiękowe.
Przygotowując opinię, nauczyciel musi pamiętać o unikaniu ogólników. Treść pisma może konsultować ze specjalistami oraz uzupełnić ją o załączniki, takie jak prace plastyczne dziecka.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.