Jaką rolę pełni samoocena nauczyciela przedszkola?
Samoocena pracy nauczyciela przedszkola ma na celu przede wszystkim wsparcie jego samorozwoju. Dokument pozwala pedagogowi wyszczególnić swoje mocne strony i problemy, które powinien przezwyciężać, aby osiągać lepsze wyniki nauczania.
Samooceny nie należy traktować jako narzędzia negatywnego. Nie stanowi ona bowiem podstawy zwolnienia pedagoga z pracy. Dokument powinien odpowiadać na takie pytania jak:
- z czym nauczyciel dobrze sobie radzi?
- z czym nauczyciel sobie nie radzi?
- z czego wynikają problemy nauczyciela?
- w jaki sposób można wyeliminować te problemy?
Samoocena jest więc sposobem na znalezienie rozwiązania dla trudności, z którymi mierzy się nauczyciel, a których rozwiązywanie wyznacza jednocześnie kierunek rozwoju pedagoga.
Jakie informacje mogą pojawić się w samoocenie nauczyciela przedszkola?
Samoocena pracy nauczyciela przedszkola może zostać sporządzona na różne sposoby. Pedagog może wyszczególnić w niej między innymi:
- opis swojego stylu pracy,
- stosowane sposoby wspierania dziecka w jego rozwoju,
- sposoby na utrzymanie dyscypliny,
- sposoby pracy z dzieckiem uzdolnionym,
- sposoby pracy z dzieckiem trudnym,
- sposób dbania o bezpieczeństwo dzieci,
- sposoby dbania o interakcję uczniów z nauczycielem,
- sposoby utrzymywania kontaktów z rodzicami dziećmi,
- sposoby przekazywania rodzicom informacji o dziecku,
- wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka,
- organizację i współudział w uroczystościach przedszkolnych,
- współpracę ze specjalistami i innymi grupami przedszkolnymi,
- realizację podstawy programowej,
- stosowane formy pracy i pomoce dydaktyczne,
- przygotowanie do zajęć,
- zrealizowane kursy i szkolenia.
Nauczyciel musi pamiętać, że jego samoocena musi być obiektywna. Powinien podejść do niej rzetelnie, ponieważ im lepiej przygotuje swoją ocenę pracy, tym lepszej jakości narzędziem do samorozwoju będzie ten dokument i płynące z niego wnioski.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.