Jaki jest cel sporządzenia samooceny pracy przez nauczyciela?
Samoocena pracy nauczyciela jest formą autorefleksji. Sporządza się ją po to, aby systematycznie gromadzić i przetwarzać informacje o jakości swojej pracy w celu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego.
W ramach samooceny nauczyciel powinien przeanalizować: stosowane metody i formy komunikacji, stopień realizacji zamierzonych celów, aktywność dydaktyczną, pedagogiczną i wychowawczą, a także cały proces edukacyjny.
Samoocena musi wyliczać zarówno na mocne strony i sukcesy, jak i na deficyty oraz niepowodzenia pedagoga. To one wskazują bowiem dalszy kierunek samorozwoju. Ocena własnej pracy musi być wnikliwa i obiektywna.
Jak napisać samoocenę pracy nauczyciela?
Samoocena pracy nauczyciela dotyczy nie człowieka, lecz jego aktywności zawodowej. Ma być rzetelna i obiektywna, aby sprawdzała się w celu, w jakim jest przygotowywana.
Dzięki odpowiednio sporządzonej opinii nauczyciel ma bowiem szansę doskonalić się zawodowo. Analiza własnej pracy może dotyczyć jednego lub kilku obszarów. W przypadku nauczycieli najczęściej odnosi się do:
- celów nauczania,
- doskonalenia kompetencji,
- warunków pracy,
- planowania pracy,
- stosowanych metod i form pracy z uczniami,
- stosowanych materiałów i pomocy dydaktycznych,
- kontaktów z uczniami,
- gromadzenia informacji zwrotnych od uczniów,
- monitorowania pracy uczniów,
- dbania o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- zarządzania czasem,
- mierzenia osiągnięć uczniów.
Poza tym nauczyciel może ocenić też swoje cechy i umiejętności, jak samodyscyplina, elastyczność, czy też skuteczność przekazywania wiedzy. Autorefleksja nie może stanowić porównania jednego nauczyciela do drugiego.
Powinna także motywować go do doskonalenia się i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Pisząc samoocenę, nauczyciel może odpowiadać więc na takie pytania jak:
- co mi się udaje?
- co mi nie wychodzi?
- dlaczego mam trudności?
- jak przezwyciężyć trudności?
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.