Samoocena pracy nauczyciela – PRZYKŁAD

15,00 

Samoocena pracy nauczyciela jest autorefleksją na temat prowadzonych działań i ich rezultatów. Cel sporządzenia samooceny to przetwarzanie informacji w celu doskonalenia warsztatu pracy.

Kategoria:

Jaki jest cel sporządzenia samooceny pracy przez nauczyciela?

Samoocena pracy nauczyciela jest formą autorefleksji. Sporządza się ją po to, aby systematycznie gromadzić i przetwarzać informacje o jakości swojej pracy w celu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego.

W ramach samooceny nauczyciel powinien przeanalizować: stosowane metody i formy komunikacji, stopień realizacji zamierzonych celów, aktywność dydaktyczną, pedagogiczną i wychowawczą, a także cały proces edukacyjny.

Samoocena musi wyliczać zarówno na mocne strony i sukcesy, jak i na deficyty oraz niepowodzenia pedagoga. To one wskazują bowiem dalszy kierunek samorozwoju. Ocena własnej pracy musi być wnikliwa i obiektywna. 

Jak napisać samoocenę pracy nauczyciela?

Samoocena pracy nauczyciela dotyczy nie człowieka, lecz jego aktywności zawodowej. Ma być rzetelna i obiektywna, aby sprawdzała się w celu, w jakim jest przygotowywana.

Dzięki odpowiednio sporządzonej opinii nauczyciel ma bowiem szansę doskonalić się zawodowo. Analiza własnej pracy może dotyczyć jednego lub kilku obszarów. W przypadku nauczycieli najczęściej odnosi się do:

  • celów nauczania,
  • doskonalenia kompetencji,
  • warunków pracy,
  • planowania pracy,
  • stosowanych metod i form pracy z uczniami,
  • stosowanych materiałów i pomocy dydaktycznych,
  • kontaktów z uczniami,
  • gromadzenia informacji zwrotnych od uczniów,
  • monitorowania pracy uczniów, 
  • dbania o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, 
  • zarządzania czasem, 
  • mierzenia osiągnięć uczniów.

Poza tym nauczyciel może ocenić też swoje cechy i umiejętności, jak samodyscyplina, elastyczność, czy też skuteczność przekazywania wiedzy. Autorefleksja nie może stanowić porównania jednego nauczyciela do drugiego.

Powinna także motywować go do doskonalenia się i poszukiwania najlepszych rozwiązań. Pisząc samoocenę, nauczyciel może odpowiadać więc na takie pytania jak:

  • co mi się udaje?
  • co mi nie wychodzi?
  • dlaczego mam trudności?
  • jak przezwyciężyć trudności?

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Samoocena pracy nauczyciela – PRZYKŁAD”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *