Jak napisać skuteczną reklamację do banku? przede wszystkim musi to być prawidłowo sporządzone pismo, w którym znajdą się wszystkie niezbędne w tego typu sprawach elementy i informacje.
Jak wiadomo, banki też popełniają błędy, dlatego właśnie – tak ważne jest, aby każdy konsument znał swoje prawa, by w razie pomyłki banku, mógł dochodzić swoich praw. Jednym ze sposobów walki o swoje prawa jest skarga/reklamacja do banku.
Kiedy można złożyć reklamację w banku? reklamacje składamy w każdym przypadku, kiedy bank nieprawidłowo realizuje ustalenia zawarte w podpisanej z klientem umowie o świadczenie usług bankowych.
W piśmie reklamacyjnym do banku zwracamy uwagę na uchybienie, jakiego bank się dopuścił, reklamacja może także służyć do wyrażenia niezadowolenia z zamówionej usługi bądź produktu bankowego.
Reklamację do banku można złożyć więc za każdym razem, gdy bank nie wywiązuje się z umowy, lub gdy dostarcza usługi bądź produkt wątpliwej jakości. Czego konkretnie może dotyczyć reklamacja? może ona dotyczyć np.:
- naliczania prowizji i opłat niezgodnych z cennikiem,
- nieprawidłowości podczas zaciągania kredytu bądź pożyczki bankowej,
- odrzucenia przez bank wniosku o produkt lub usługę,
- stosowania klauzul abuzywnych,
- nieegzekwowanie ogłoszonych przez bank promocji i prowizji.
Sytuacje, w których pismo reklamacyjne składane w banku będzie zasadne – jest bardzo wiele i tak naprawdę każdy klient banku mając podpisane inne umowy z bankiem, będzie miał prawo złożyć reklamację w różnorakich sytuacjach, jeśli tylko doszło do nieprawidłowości.
Jak długo czeka się na odpowiedź banku w sprawie reklamacji? bank na odpowiedź ma 30 dni, termin ten jasno określa ustawa z 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Jeśli natomiast sprawa jest wyjątkowo skomplikowana, bank może termin ten rozszerzyć do 60 dni.
Jeśli bank zamierza odpowiedzieć w ciągu 60 a nie 30 dni, powinien powiadomić klienta o przyczynie opóźnienia, bank powinien też wskazać okoliczności, które bank musi ustalić i wyjaśnć.
Co natomiast zrobić, gdy bank ignoruje złożoną przez nas reklamację bądź odmawia jej uznania? jeśli bank nie skontaktował się z klientem w ciągu 30 dni, zgodnie z prawem należy uznać, że reklamacja do banku została uznana. Jeśli natomiast otrzymaliśmy pismo z banku, że reklamacja została odrzucona, a jesteśmy pewni, że mamy rację, możemy jeszcze:
- Poprosić o pomoc Rzecznika Konsumentów.
- Złożyć odwołanie do Rzecznika Klienta tego banku.
- Zwrócić się o pomoc do Rzecznika Finansów.
- Przekazać sprawę do Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich.
- Złożyć w sądzie pozew.
Procedura reklamacyjna w banku jest dość prosta, kluczowym jej elementem jest prawidłowo sporządzone pismo reklamacyjne. Dlatego zachęcamy Cię do pobrania gotowego i sprawdzonego już wielokrotnie wzoru pisma reklamacyjnego, które przygotowaliśmy.
Podobne:
Marcel R. –
Wzór reklamacji jest ok dzięki