Jak napisać skargę na Syndyka? WZÓR

Jak napisać skargę na syndyka? Syndyk masy upadłości to organ postępowania upadłościowego, z którym najczęściej ma do czynienia upadły konsument. Z dniem ogłoszenia upadłości konsumenckiej syndyk przejmuje zarząd całym majątkiem konsumenta, wchodzącym w skład masy upadłości i przystępuje do jego likwidacji. Obowiązki syndyka określają przepisy prawa.

Wprowadzenie

skarga-na-syndyka-wzor-pdf-docJeżeli ten nie wypełnia ich prawidłowo lub dopuszcza się zaniechań, można złożyć na niego skargę. Jak powinna wyglądać oficjalna skarga na syndyka? w jej treści muszą znaleźć się wszystkie niezbędne elementy, dzięki którym pismo spełni wszystkie formalne wymagania dla pisma procesowego. Aby ułatwić Ci sporządzenie takiego pisma, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór skargi na syndyka, którą pobierzesz poniżej:

Skarga na syndyka – wzór

Kim jest syndyk masy upadłościowej?

Syndyk masy upadłościowej zajmuje się obsługą postępowania upadłościowego po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. Działa w imieniu własnym, ale na rachunek upadłego i nie powinien być mylony z komornikiem – w postępowaniu upadłościowym nie występuje komornik.  

Syndyk zaczyna wykonywać swoje obowiązki z momentem ogłoszenia upadłości przez konsumenta.

Osobę syndyka wyznacza sąd rozpoznający sprawę ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na to, kogo organ wyznaczy jako syndyka.

Może jedynie złożyć skargę na jego zaniechania lub na wykonane przez niego czynności.

Czym zajmuje się syndyk?

Syndyk wyznaczony jest przez sąd upadłościowy w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej.

Przystępując do swojej funkcji ma on obowiązek:

  • objęcia majątku upadłego konsumenta, który powinien taki majątek przekazać dobrowolnie, a jeśli tego nie zrobi – syndyk może skorzystać z pomocy komornika,
  • sprawowania zarządu majątkiem upadłego konsumenta, czyli w szczególności sprawowanie nad nim bieżącej pieczy, kontrolowania i regulowania kosztów jego utrzymania oraz przygotowania do sprzedaży,
  • zabezpieczenia majątku przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem poprzez ubezpieczenie majątku czy przeprowadzenie niezbędnych remontów i napraw,
  • likwidacji majątku upadłego konsumenta.

Syndyk może zatem, w celu realizacji swoich obowiązków:

  • ujawnić postanowienia o ogłoszeniu upadłości w księdze wieczystej, do której wpisany jest majątek upadłego, 
  • zawiadomić o upadłości wierzycieli, komornika, banki i inne instytucje, 
  • wezwać przedsiębiorstwa spedycyjne i domy składowe do przekazania towarów należących do upadłego, 
  • zasięgnąć informacji na temat majątku upadłego z Urzędu Skarbowego 
  • sporządzić listę wierzytelności,
  • sporządzić spis inwentarza oraz plan likwidacji masy upadłości.

Komu podlega syndyk masy upadłościowej?

Syndyk masy upadłościowej podlega sędziemu-komisarzowi. To sędzia-komisarz wyznacza syndykowi terminy realizacji jego obowiązków i to również na jego ręce syndyk składa sprawozdania ze swoich czynności.

Terminy składania takich sprawozdań wyznacza sam sędzia-komisarz. Nie mogą one jednak być składane rzadziej niż co trzy miesiące.

Dodatkowo, po zakończeniu wszystkich czynności syndyk składa też sprawozdanie ostateczne i sprawozdanie rachunkowe.

Do kogo można złożyć skargę na syndyka?

Możliwość zaskarżenia czynności syndyka wynika z nowelizacji Prawa upadłościowego, a jej zasady wzorowane są na procedurze cywilnej skargi na komornika.

Pismo składa się w pierwszej kolejności na ręce zaskarżonego syndyka, który później przekazuje skargę do sądu upadłościowego.

Jak czytamy w artykule 491 (12a) Prawo upadłościowe:

Na czynności syndyka przysługuje skarga do sądu upadłościowego. Dotyczy to także zaniechania przez syndyka dokonania czynności. Skargę może złożyć upadły, wierzyciel lub inna osoba, której prawo zostało przez czynności lub zaniechanie syndyka naruszone albo zagrożone.

Jak złożyć skargę na syndyka?

Skarga na czynności syndyka, tak samo jak skarga na bezczynność syndyka powinna przyjmować formę pisemną. Dokument należy zaadresować do sądu upadłościowego, ale złożyć na ręce samego syndyka.

Termin na wniesienie skargi to 7 dni od dnia dokonania czynności, jeśli uprawniony był przy tej czynności obecny lub był zawiadomiony o jej terminie.

W innym wypadku termin liczony jest od dnia zawiadomienia o dokonaniu czynności, a przy jego braku, od dnia powzięcia wiadomości przez skarżącego o dokonanej czynności.

Jeśli skarga dotyczy zaniechania, termin 7 dni liczony jest od dnia, w którym skarżący dowiedział się, że czynność miała zostać dokonana.

Po wniesieniu skargi do syndyka ten ma 3 dni na uzasadnienie dokonanej czynności, bądź na wyjaśnienie przyczyn jej zaniechania.

Po tym czasie przekazuje on skargę do sądu upadłościowego, chyba że skargę w całości akceptuje – wtedy powinien poinformować o tym wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza skarżącego.

Jeżeli skarga wpłynie do sądu, ten ma 7 dni na jej rozpoznanie. Cała procedura nie wstrzymuje przy tym ani postępowania upadłościowego, ani dokonania zaskarżonej czynności, chyba że postanowi o tym sąd. 

Skarga zostanie odrzucona jeśli:

  • została wniesiona po terminie,
  • nie została opłacona,
  • nie została uzupełniona,
  • uznano ją za niedopuszczalną. 

Na postanowienie sądu o odrzuceniu skargi skarżącemu przysługuje zażalenie.

Jak napisać skargę na syndyka?

Najprostszym sposobem na sporządzenie skargi na czynności lub zaniechanie syndyka będzie wypełnienie druku o nazwie wzór skargi na syndyka. Pismo jest zgodne z przepisami, określonymi w Prawie upadłościowym, które głoszą, że:

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma procesowego oraz określać zaskarżoną czynność lub czynność, której zaniechano, jak również wniosek o zmianę, uchylenie lub dokonanie czynności, wraz z uzasadnieniem.

Przygotowany przez nas wzór skargi na czynności syndyka zawiera więc wszystkie niezbędne elementy formalne, określa zaskarżoną czynność lub czynność zaniechaną, uwzględnia wniosek o zmianę, uchylenie lub dokonanie czynności i uzasadnienie tego wniosku. 

Podobne:

Wpis pochodzi z kategorii: