Opinia pedagogiczna o uczniu

15,00 

Opinia pedagogiczna o uczniu to opinia sporządzona przez nauczyciela, zwykle wychowawcę. Pedagog musi przygotować taką opinię na wniosek rodziców, MOPS, sądu rodzinnego, czy poradni psychologiczno pedagogicznej – najczęściej w ciągu 7 dni od daty wpłynięcia podania.

Jakie informacje zawiera opinia pedagogiczna o uczniu?

Każda opinia o uczniu może różnić się swoją treścią ze względu na wiek dziecka, cel sporządzenia opinii czy sytuację ucznia, np. występowanie objawów autyzmu czy niepełnosprawności. Nie istnieje więc uniwersalny schemat takiego dokumentu.

Opinia zawsze zawiera jednak podstawowe informacje o dziecku, takie jak dane osobowe czy oznaczenie klasy oraz opis kluczowych aspektów rozwoju ucznia: emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego.

W zależności od wieku dziecka w opinii mogą pojawić się informacje o jego frekwencji, przygotowaniu do zajęć, stosunku do obowiązków szkolnych, relacji z rówieśnikami, postawy wobec nauczycieli i tak dalej.

Jeśli opinia jest potrzebna do poradni, pedagog musi uwzględnić w niej między innymi:

  • opis mocnych stron i uzdolnień dziecka lub
  • opis trudności, barier, ograniczeń, problemów rozwojowych,
  • opis predyspozycji dziecka,
  • opis szczególnych potrzeb edukacyjnych,
  • informacje o udzielanej dziecku pomocy i jej rezultatach,
  • wnioski na dalszy etap pracy z dzieckiem. 

Natomiast opinia do MOPS lub sądu rodzinnego powinna skupiać się również na rodzicach dziecka, czyli na tym, jak sprawują władzę rodzicielską nad dzieckiem, czy dbają o nie, czy interesują się jego rozwojem, czy utrzymują kontakt z placówką i tak dalej.

W jaki sposób należy przygotować opinię pedagogiczną o uczniu?

Opinia pedagogiczna o uczniu nie jest pismem o charakterze subiektywnym, zatem nie służy dokonaniu oceny dziecka przez nauczyciela.

Ma ona przede wszystkim obiektywnie informować o tym, jaka jest sytuacja dziecka w szkole: jak się rozwija, jakie ma wyniki, czy ma jakieś uzdolnienia, z czym ma problemy. Opinia musi być rzetelna i szczegółowa, wolna od ogólników.

Najlepiej, jeśli zawiera wyjaśnienia i przykłady zamiast ogólnych twierdzeń. Wychowawca opinię pedagogiczną o uczniu może przygotować samodzielnie lub w porozumieniu z innymi nauczycielami, którzy znają dziecko.

Ma też możliwość dołączenia do niej materiałów, które stanowią podstawę sporządzenia opinii, jak prace plastyczne czy pisemne. 

Podobne wzory pism:

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Opinia pedagogiczna o uczniu”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *