Uzasadnienie oceny dopuszczającej z języka polskiego

15,00 

Uzasadnienie oceny dopuszczającej z języka polskiego może być wymagane, jeśli taki obowiązek nakłada na nauczyciela statut szkoły.

Przepisy ogólne nie przewidują bowiem takiej konieczności. 

Kto ustala sposób wystawiania ocen przez nauczycieli?

Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły. Ani rodzice dziecka, ani pełnoletni uczeń, ani nawet dyrektor szkoły nie mogą wymagać od nauczyciela innego uzasadnienia wystawionej oceny.

Oznacza to, że jeśli statut przewiduje ustne uzasadnienie oceny dopuszczającej z języka polskiego, to nauczyciel nie musi sporządzać takiego uzasadnienia na piśmie. 

Jak uzasadnić ocenę dopuszczającą z języka polskiego?

Nauczyciel, który ma obowiązek uzasadnić ocenę dopuszczającą z języka polskiego wystawioną jednemu z uczniów na koniec semestru lub na koniec roku, ma prawo podkreślić, że poprzednio poinformował o ustaleniu takiej oceny samego ucznia i jego rodziców.

Poza tym, uzasadnienie powinno wyjaśniać, dlaczego dziecko otrzymało taką, a nie inną ocenę z danego przedmiotu.

Argumenty, jakie może przedstawić pedagog, to między innymi: brak chęci do poprawy sprawdzianów, podejmowanie wielokrotnych prób napisania sprawdzianów zaległych z oceną niedostateczną, brak inicjatywy do zmiany sytuacji, nieprzygotowanie do zajęć, niesystematyczne uczęszczanie na zajęcia, brak aktywności na lekcjach, niedotrzymywanie terminów przygotowania prac pisemnych.

Bardzo istotne jest to, aby uzasadnienie oceny dopuszczającej wskazywało na fakt, że nauczyciel ostrzegł dziecko o takich konsekwencjach, a mimo to uczeń nie starał się w żaden sposób poprawić swoich ocen.

Uzasadnienie może podkreślać także fakt, że uczeń nie ma odpowiedniej wiedzy, aby zaliczyć sprawdziany na wyższą ocenę, ponieważ nie jest do nich przygotowany.

Argumentem przemawiającym za przyznaniem uczniowi niższej oceny jest też jego postawa: spóźnienia, nieobecności, brak aktywności na zajęciach. Jednocześnie, uzasadnienie oceny dopuszczającej może wskazywać także na “dobre” strony ucznia, jak chociażby umiejętność pracy w grupie.

Podobne wzory pism:

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Uzasadnienie oceny dopuszczającej z języka polskiego”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *